Zdrowa i smaczna

Jedzenie owoców i warzyw, jest niezwykle istotne dla zachowania zdrowia i urody. Odznaczają się one niewielką kalorycznością, a ich spożywanie daje szybko uczucie sytości. Błonnik w nich zawarty, chroni przed zaparciami, a związki mineralne pomagają utrzymać równowagę kwasowo-zasadową organizmu.

Wiele wartości odżywczych

rzepa

Rzepa jest warzywem niskokalorycznym, będącym cennym źródłem witamin i minerałów, które wzmacniają oraz odmładzają organizm. Jest warzywem dość zapomnianym, a powinno wrócić do łask, ze względu na fakt, że jest prawdziwą bombą witaminową. Zawiera witaminy C, A, E oraz beta karoten. Wszystkie one są silnymi przeciwutleniaczami, dzięki którym organizm ludzki dużo lepiej radzi sobie z infekcjami, czynnikami przyczyniającymi się do powstawania nowotworów oraz starzeniem organizmu. Rzepa jest również bogata w błonnik, który powoduje, że czujemy się najedzeni, a poziom cukru utrzymuje się na właściwym poziomie. Składnik ten zapobiega też zaparciom i korzystnie wpływa na trawienie. Kolejnym dobrodziejstwem jakie znajdziemy w rzepie, to zawartość luteiny, która zbawiennie wpływa na oczy osób spędzających wiele godzin przed komputerem, ponieważ chroni wzrok przed szkodliwym promieniowaniem. Rzepa świetnie działa na włosy, przyspieszając ich wzrost, wzmacniając cebulki i chroniąc je przed łupieżem. Dodatkowo dzięki rzepie, wzmacniamy układ krwionośny, co ważne jest zwłaszcza w zimowym okresie, kiedy często zmagamy się z katarem. Nieżyt nosa powoduje, że naczynka krwionośne w nosie są bardziej wrażliwe i częściej pękają. Spożywając rzepę dbamy również o mózg, gdyż ma ona w składzie minerały, poprawiające zdolność koncentracji i zapamiętywania. Z rzepy można także zrobić syrop. Do wydrążonego warzywa wsypujemy cukier i czekamy kilka godzin, aż pojawi się płyn, który przyda się przy łagodzeniu uporczywego kaszlu.

Tania i smaczna

Smak rzepy jest dość charakterystyczny, jeśli jednak chcemy wzmocnić odporność i zadbać o zdrowie, to powinniśmy po nią sięgać. Jest tania i smaczna, a do jedzenia nadaje się nie tylko jej korzeń, ale również liście. Znajdą one zastosowanie jako dodatek do wielu sałatek, zup, chłodników czy nawet gulaszy. Korzenie rzepy świetnie nadają się do gotowania, nadziewania, smażenia i pieczenia. Czarna rzepa ma pikantny smak i intensywną woń, zbliżoną do czosnku. Dodanie jej do owoców lub delikatnych warzyw, zrównoważy smak dania. Sposoby jej podania mogą być różne, od pieczenia i gotowania, po podaną w formie puree czy jako składnik zupy lub potrawki. Pyszna jest również na surowo, pokrojona na kawałeczki, jako lekka przekąska. Sprawdzi się jako składnik potraw z drobiem, wieprzowiną czy baraniną.